Vad är ni för ett företag?

12/31/2019
Skriven av:
Mattias Segerbrand

Vad är ni för ett företag?

 

Här finns en del som vi är och en del som är tänkvärda:

 

·      Bemötande– vem möter du i kunden?

·      Tjänandet– gör kunden lite gladare

·      Helheten– allt påverkas av dig

·      Dialog- lyssna

·      Ansvar– gör vi det som förväntas, det vi säger

·      Omtänksamhet– vi bryr oss

·      Kunskap– kunskap gör dig säker

·      Kultur– en gemensam kultur ger trygghet

·      Oss själva – gör vi det vi vill?

·      När man funderar på vad man vill – viljan att fly

 

Bemötande

-      Vi arbetar inte med siffror, vi arbetar med människor

-      Du bestämmer om människan du möter är glad, sur, kul eller tråkig

-      Mena det som du säger, vad menas med välkommen?

-      Se dina gäster i ögonen

-      Mottagandet,intresset måste vara äkta

-      Dialog– lyssna

-      Ansvar– gör vi det som förväntas, det vi säger?

-      Omtänksamhet

-      Se människan

-      Använd din kunskap

-      Människan är viktigare än pengar

 

Tjänandet

-      Göra lite extra för era kunder som dom inte förväntar, överraska

-      Vilken typ av kund har du framför dig, ge honom/henne den info han/hon frågar efter

-      En bra värd/konsult är sig själv

-      Älska ditt jobb och det vi förmedlar

 

Helheten

-      Duär en del av hela ditt företag

-      Detdu säger och gör påverkar hela företaget

-      Lösproblemet om vi kan, det går om vi vill. Försök!

-      Bjudtill det där lilla extra

-      Texfirman som lagar din bil tvättar den också, snickaren som städar efter sigeller frukosten på hotellet ingår fast klockan bara är fem på morgonen

  

Dialog

-      Debatt– slå ner

-      Diskutera– Bryta ner (bryta ner problem för att kunna enas)

-      Dialog– Lyssna (förstå aspekter i ett problem för att kunna lösa det)

-      Genom att förstå kundens problem är det lättare att hitta en lösning

-      Lyssna på kunden varför han/hon egentligen tycker/undrar/vill det han/hon gör

-      En dialog bygger på mod. Våga fråga/prata, sätt dig in i kundens hjärna

 

Ansvar

-      Lever vi som vi lär

-      Ger vi alla samma känsla ut mot kund?

-      Har vi en enad kultur i företaget?

-      Har alla frihet att ge råd till våra kunder? Vågar vi?

-      Om vi inte kan hjälpa en som kan anlita oss kanske vi kan be någon annan att prata med dom. Service (en annan kan i ibland vara ett annat företag)

 

Omtänksamhet

-      Vi måste vara omtänksamma mot våra kunder och de möjliga nya kunderna

-      Vi bryr oss

-      Om en person vi möter beter sig lite dumt kanske det beror på att denna person har haft en dålig dag. Bara!

-      Vi är budbärare som gör saker som skall hålla för en massa år framåt och som våra kunder kan bygga sin framtid på

-      Att ge/bjuda på sig själv är omtänksamhet

 

Kunskap

-      Kunskap är att göra misstag, Våga!!

-      Kunskap ger förtroende

-      Kunskap gör dig självsäker

 

Kultur

-      Varför finns ditt företag?

-      Hur skall vi åstadkomma det som ditt företag står för?

-      Vad skall vi alla göra för att uppnå dit?

-      Antingen detaljstyr vi (måste delvis) eller så arbetar vi efter en värdegrund med eget ansvar

-      Hur beter vi oss mot varandra?

-      Hur beter vi oss mot kunder?

-      Hur beter vi oss mot samarbetspartners?

-      Våga säga till när något är fel

-      Våga ta egna beslut och då också konsekvensen av beslutet

-      Ditt företag är personligt av personer, personer gör fel, våga göra fel, lär av dom!!

  

Oss själva

-      Vad betyder jobbet för mig?

-      Är det ett jobb för att ge mig mat?

-      Pratar vi illa om våra kunder? Smittar det?

-      Samarbetar vi tillräckligt? Hjälper vi varandra med varandras uppdrag?

-      Arbetar/strävar vi mot samma mål? Gemenskap

-      Vad är min stora dröm?

-      Mår jag bra av att gå till jobbet?

-      Kan jag kreera mitt arbete till att utvecklas?

-      Strävan efter att må bra, sprida glädje, kunskap?

-      Är jag närvarande i sinnet och fysiskt?

 

När man funderar på vad man vill

-      Alltid lätt att tänka att om jag bara byter jobb, byter flick-/pojkvän, flyttar så blir det bra. Konstigt att man inte tänker så om sina barn, då kämpar man. Tänk så om jobbet. Vad skall jag göra för att få det att kännas ännu bättre.

 

 

Gör skillnad

Ha kul

Tjäna pengar

 

 

Du har bollen i egen hand, du avgör!

Vi tillsammans får det att blomstra

 

 

Det är irriterande att ha folk bredvid sig som går runt och visar på fel &brister,

men utan detta tar kunskapen bra mycket längre tid.

:)

Dela gärna på socialamedier
Saldo Redovisning | Sociala Medier | LinkedInSaldo Redovisning | Sociala Medier | FacebookSaldo Redovisning | Sociala Medier | Twitter