Världen gick in i ett nytt millenium och 30 juni samma år bildades Saldo av entreprenörerna Madeleine och Mattias Segerbrand. Bolaget var till en början inriktat mot att hjälpa café- och restaurangerverksamheter, då grundarna hade sin bakgrund just där.
Det dröjde dock inte länge förrän fler branscher fanns representerade i Saldos kundstock och tillsammans med några få medarbetare på kontoret, då beläget på Västmannagatan i Stockholm, arbetade Madeleine och Mattias outtröttligt för att förbättra vardagen för sina kunder och för att bygga en härlig och familjär arbetsplats.
Bred och gedigen kunskap om bokföring, redovisning, skatt och hur man driver företag har alltid funnits på Saldo men under byråns första 10 år utfördes allt bokföringsarbete på det traditionella sättet. För er som inte vet, innebar det att vi manuellt sorterade fakturor och kvitton som kom in till oss stora högar, stansade in siffror i tröga system och sparade allt i oräkneliga mängder pärmar, trist och väldigt tidskrävande. För att vi skulle få utrymme att utveckla verksamheten krävdes en förändring.
Vi har flera avgörande årtal i Saldos historia, 2010 var ett av dem. Då började vår nuvarande VD Matias Aphram praktisera hos oss. Det blev starten på vår resa från det analoga till det digitala sättet att arbeta och förändringen vi behövde var ett faktum.
Övergången var långt ifrån det enklaste vi gjort. Vi tog klivet in i den digitala världen genom att vi hoppade från ett stup, inte bokstavligen men känslan var sån, från en dag till en annan. Ja helt rätt, det var en total katastrof till en början. En tuff men otroligt givande period. En period som utstakade vår framtid och ett jäklaranamma som finns med oss än idag.
När stålbadet var över hade vi lyckats hitta verktyg och arbetsmönster som var mycket lyckosamma, för våra kunder och för oss. Längs vägen hittade vi fantastiska medarbetare som lockades av vårt nya sätt att arbeta. Vi blev även uppmärksammade i branschen. Tre gånger blev vi nominerade till det mest prestigefyllda priset "Årets framtidsbyrå". Sista gången vann vi, detta var 2017. Sedan dess har vi utvecklats ännu mer och vi arbetar hårt och målinriktat för att alltid ligga i framkant, som företag och inom vår bransch.
Alla händelser i vår historia har gjort oss till vad Saldo är idag. Det har skapat ett företag som andas kvalitét, mod, kunskap, proaktivitet, medvetenhet, hållbarhet och inte minst engagemang och innovation. Och det märks i vår verksamhet.
Den digitala redovisningen är självklart en stor del av oss men vi är mycket mer än så. 2021 var året när vi blev delägare ett IT-bolag, added.digital, som kan göra underverk för oss och våra kunder inom affärs- och systemutveckling och året då vi startade ytterligare ett systerbolag, Gigi Day, som innebär att vi kan erbjuda förstklassig företagscoachning.
Det är med glädje, förväntan och ett brinnande driv som vi går in i 2023. Några av höjdpunkter vi längtar till är invigningen av vårt nya kontor i Göteborg och utökandet av vårt kontor i Stockholm, men framförallt ser vi fram emot att bevittna våra medarbetares fortsatta utveckling och att fortsätta arbeta för att hjälpa våra kunder att nå mer tillväxt, lönsamhet och framgång.
+25 anställda
+400 kunder
+50 000 arbetstimmar
Kontakta oss